|
|
한국어 원문 작품연구에서 가장 중요시되는 감각은 시각과 촉각이다. 물컹한 피부 느낌의 표현요소들은 관객으로 하여금 시각으로 인지함과 더불어 촉각적인 정서를 환기시킨다. 시각과 촉각은 작품 안에서 유리되지 않고 뒤섞여 있는데, 관객과 본인이 공통으로 가지고 있는 사물에 대한 경험은 이 두 가지 감각이 뒤섞이는데 중요한 촉매제 역할을 한다. 사전에 대상에 대해가지고 있는 정보는 대상을 인지함에 있어 큰 결정력을 가진다. 작품을 이루고 있는 사물에 대해 관객과 본인이 가진 공통된 경험을 인식할수록 촉각적인 자극은 강하게 다가온다.
영어 번역문 Sight and touch are senses which are most important to a study of works. Expression elements of the feeling of squashy flesh do not only enable the audience to recognize works visually but also arouse a touchable emotion. The senses of sight and touch were not isolated but jumbled in works. The experiences of the audience and the artist act as the catalyst for jumbling the two senses. Existing information of the object has a great determination in recognizing the object. As they realize their common experiences of things composing the work more, touchable stimulation are felt more strongly. |