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영어 개인ㆍ그룹 과외 의료관광마케팅 11차시 의료관광활성화2 Class Eleven. Revitalization of Medical Tour 2 1. 한국의 의료관광 육성분야 및 발전전략 1. Field of the cultivation of Korea's medical tour and its development strategy 한국의 의료관광마케팅 전략 Korea's medical tour marketing strategy -이제까지는 병원이 개별적으로 외국인 환자를 유치하거나 여행사가 수수료를 받고 알선하는 행위는 불법이었으나, 2009년 5월부터 외국인 환자에 대한 유인· 알선을 허용하는 의료법 조항이 발효되어 정부는 2012년 외국인 환자 14만명 유치를 목표로 다양한 정책을 내놓고 있다. - A hospital's individual invitation of foreign patients or an agency's helping the hospital find these patients by receiving a commission was illegal till now. However, the provision of Medical Acts which allows to invite or introduce foreign patients took effect on May, 2009. In 2012 the government established various policies for the purpose of attracting 140,000 foreign patients. 의료관광 협력 체계 구축 Establishment of a cooperative system of medical tour -서울 소재 27개의 대형병원과 진료 분야별 병▪의원들을 의료기관 회원으로 하여 국제의료협의회를 구성, Seoul International Medicine 이라는 브랜드를 공유하며 해외마케팅 및 환자유치에 서로 협조하고 있다. - The International Medical Association was established. Its members are 27 large hospitals located in Seoul, hospitals and clinics. They share the brand 'Seoul International Medicine' and are cooperating in overseas marketing and attracting foreign patients. -서울시는 의료관광협력병원을 설정하였다. 입국 외국인 환자 치료실적이 이미 있고, 외국인 유치를 위해 마케팅을 조직, 네트워크, 홍보 실적을 가지고 있는 병원을 기준으로 하여 분야별 협력병원을 선정한 것이다 - The Seoul City set up Medical Tour Cooperation Hospital. That is, it selected cooperation hospitals by field based on achievements of medical treatments, marketing, network and public relations for foreign patients. -서울시도 국제적으로 유명한 대표병원을 육성하여 서울의 의료서비스 브랜드 이미지를 알리는 것이 보다 효율적이다. 대표병원은 JCI 인증, 의료진 국제화, VIP 병동, 외국인 종합지원센터의 설치와 같은 인적 ·물적 기반을 갖추어야 한다. - It is more effective that the Seoul City cultivates an internationally famous representative hospital and introduces its brand image of medical service to the world. The representative hospital must have human and material bases such as JCI certification, the globalization of medical teams, VIP ward and a comprehensive foreigner support center. 의료관광 육성분야 및 발전전략 Field of the cultivation of medical tour and its development strategy -서울은 기후, 관광자원, 물가를 고려할 때 요양과 연계된 치료, 노인질환, 재활치료 같은 장기간 머무는 휴양 목적의 의료분야보다는 선택수술, 성형수술, 중증치료와 같은 치료분야가 적절하다. 또한 선진국의 외국인 및 교포를 대상으로 한 건강검진 분야를 선정할 수도 있다. - Seoul's medical tour fits to the filed of medical treatments (e.g. selective surgery, plastic surgery, serious disease treatment, etc.) rather than a long-term recuperation-centric medical care (e.g. treatment connected to recuperation, geriatric disease, rehabilitation, etc.). It can select the field of medical examinations targeted to foreigners and overseas Koreans of the developed countries. -서울소재 대형병원들은 동남아 경쟁병원보다 병원규모나 의료수준이 높기 때문에 중증치료 및 난치병 치료 중심으로 지향하는 것이 좋다. 해당분야에서 적극적으로 외국인을 유치하기 위해 전략적으로 이를 지원하는 노력이 필요하다. - Because the size or medical level of large hospitals located in Seoul is larger than Southeast Asia's competitors, they had better aim for concentrating on medical treatments of serious and incurable diseases. The relevant field needs to support these hospitals strategically to actively attract foreigners. 유치대상 지역 및 외국인 Target regions and foreigners -해외교포 - Overseas Korean -인접국가의 환자유치 - Attracting patients in neighboring countries -일본인 피부관리 - Japanese people's skin care -중국 및 중국계 동남아인 - Chinese people in China and Southeast Asia -동남아 및 중동의 부유층 - The wealthy class in Southeast Asia and the Middle East -북미의 선택수술 환자 - Selective surgery patients in North America 의료관광 목표설정 Setting goals of medical tour - 진료분야별로 협력병원을 정하고 입국외국인 현황에 대한 통계를 분석하여 병원별· 분야별로 의료관광 입국인의 목표를 설정해야 한다. - We should set goals of medical tour according to hospital and field, by selecting cooperative hospitals by treatment field and analyzing the statistics on the present situations of foreigners in Korea. |