|
|
한국어 원문 유형문화재의 ‘원형유지’에 관한 연구
우리나라 문화재보호법에서는 문화재를 보호하기 위해 하는 모든 행위는 문화재의 원형을 유지하는 범위 내에서 이루어져야 한다는 문화재보호의 대원칙을 규정하고 있다. 그러나 현재 문화재보호법에는 원형유지에 도달하는 세부적 실천 규범을 마련하고 있지 않다. 따라서 원형을 어떤 모습으로 정의 내리느냐에 따라 문화재의 보호방법이 상당한 차이를 나타낼 수 있다. 따라서 본고에서는 문화재의 원형의 현대적 해석방향을 보존철학적 접근과 규범적 접근을 통하여 살펴보았다. 문화재 보존철학은 당대에 문화재 보호행위를 할 때, 문화재를 어떻게 그리고 무엇을 보존해서 후대에 물려 줄 것인지에 대한 철학적 이정표라고 볼 수 있다. 문화재 보존철학은 원형을 규정함에 있어 문화재가 가지고 있는 가치에 대한 합리적인 평가가 이루어질 수 있게 하며, 시대적으로 변화하고 있는 사회적 또는 문화적인 가치의 기준을 제공해준다. 보존철학이 개입된 보존 사례를 살펴본 결과 각각의 문화재에 적용되는 원형의 모습은 다양할 수밖에 없으며, 또한 원형의 해석에 있어서도 유연성과 다양성을 높이는 방향으로 나아가고 있다는 것을 알 수 있었다. 영어 번역문 A Research on 'Retaining the Original Form' of Tangible Cultural Properties
By the Cultural Properties Protection Law in Korea, stated was the dominant principle of cultural heritage protection that all activities to protect the cultural properties should be conducted to the extent that their original form is retained. However, detailed practical norms for keeping the original form are not stipulated yet by the law. So, the preservation methods of cultural properties can differ according to the definition of the original form. This research examined the direction of modernized interpretation of the original form of cultural properties by approaches (i.e. conservation philosophy of cultural properties and norms of cultural property protection). Conservation philosophy of cultural properties can be a philosophical milestone for how and to what extent cultural properties of the day are protected and handed down to descendants when the protection activities are done. When the original form of cultural properties is defined, conservation philosophy does not only enable the values of them to be evaluated reasonably but also gives a social or cultural criterion which varies according to period. According to the cases of cultural property protection to which conservation philosophy was applied, the original form of each of the applied cultural properties should be various or there is a direction of raising the flexibility and diversity of the interpretation of the form. |