|
|
한국어 원문 본 연구의 내용을 간략히 정리하면 아래와 같다. 첫째, 통합교육과정의 개념과 유형에 대하여 살펴보고, 둘째, 통합 단원 구성을 위한 선행 연구 모형과 절차를 통하여 일반적 통합 단원 구성 모형의 절차를 도출하였으며, 셋째, 도출된 일반적 통합 단원 구성 모형 절차를 토대로 내용 중심 통합 단원 개발 모형의 절차를 구안하여 학교 현장에서 실행 할 수 있는 통합 단원 설계의 예시를 제시하였다. 본 연구를 통하여 개발한 내용 중심 통합 단원 개발 절차는 ①교과서 내용 분석, ②주제 추출, ③망(network) 구성, ④단원 목표 설정, ⑤단원 내용 배열, ⑥교수․학습 지도 및 평가 계획 수립의 여섯 단계로 구성하였으며, 개발된 절차의 현장 실행 예시로 2007 개정교육과정 3학년 1학기 전체 교과를 대상으로 실제 단원 개발의 사례를 제시하였다. 영어 번역문 The main points made in this research are summarized as follows. First, this research looked into the concepts and types of integrated curriculum. Second, this research drew a general procedure of the organization of integrated units from the procedural models from the models and procedures of previous studies for the organization of integrated units. Finally, this research devised a procedural model of the development of integrated units on the basis of the procedural model of the development of integrated units based on contents and suggested an example of the design of integrated units which can be applied to schools. The devised procedure of the development of integrated units based on contents is conducted according to the following six steps: (1) content analysis of textbook, (2) topic phrase extraction, (3) network configuration, (4) setting up the unit objective, (5) the content arrangement of the unit, and (6) establishment of the plan of teaching, guidance and assessment. This research suggested as a case the development of units targeted to the whole courses for the first semester of third grade for the Educational Curriculum Revision in 2007. |