|
|
한국어 원문 연구 내용을 토대로 본 연구의 목적에 비추어 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 통합 단원 운영을 통해 전인 교육을 강조하는 학교 교육과 각종 선발 및 비교를 위한 사회적 여러 평가의 괴리감을 다소 해소할 수 있다. 둘째, 목표를 우선하여 통합 단원을 개발하는 일반적 절차 모형과는 달리 많은 현장 교사들이 진행하고 있는 교과서를 바탕으로 통합 단원을 구성하는 내용 중심 통합 단원의 개발의 절차를 구안할 수 있었다. 셋째, 통합 단원의 개발은 교육과정 운영과 개발의 전문가로서의 교사의 사회적 위치 확립할 수 있으며, 통합 단원의 수업 진행을 통해 학생들이 수업에 흥미를 가지고 능동적으로 참여할 수 있다.
영어 번역문 This research reaches the following conclusions. First, to a certain extent, the management of integrated units enabled us to resolve a gap between assessments of school education emphasizing the education for the whole person and social evaluations for various selections and comparisons. Second, we could devise the development of integrated units based on contents which organize integrated units based on textbooks used by a large number of school teachers, contrary to a general procedural model giving priority to its aims. Finally, the development of integrated units enabled teachers to establish their social status as an expert of the management and development of the curriculum. The classes of integrated units enabled students to actively participate in courses with strong interest. |